מסע הגיבור מהשאול

 

 

"הגיבור בעל אלף הפנים", הינו ספרו חוצה הזמנים והתרבויות של המיתולוג ההשוואתי ג'וזף קמפבל, פורסם בגרסתו הראשונה ב-1949 ומאז ועד היום ממשיך להשפיע על חייהם של מיליוני קוראים. ישנן אין ספור ורסיות שונות מפי סופרים והוגי רוח למסע הגיבור, אך הרעיון העומד בבסיס המהות של סיפור זה הינו משותף לכולם, מכל מעמד, תרבות או זמן.

מיהו גיבור?

הגיבור הוא אותו אדם אשר פורץ את הגבולות, את האופקים של חייו ומצליח להתעלות מעל כל הנסיבות האישיות, ובכללן התא המשפחתי והחברתי אליהם נולד, המקום בו הוא נולד, ולעיתים גם התעלות מעל המטען הגנטי המרכיב את תאיו.מסע זה מצריך ויתור אמיץ על המציאות אליה האדם נולד, מציאות שהיא סלולה, בטוחה ונתונה מראש, אך לרוב גם מאמללת, כואבת ונטולת חופש בחירה אמיתי. מציאות שהותוותה על ידי הנסיבות הפיסיולוגיות, המשפחה והחברה. הדרך אליה האדם יוצא, יש לומר הינה מאתגרת ומורכבת אך עתירת הזדמנויות לגילוי עצמי. דרך שהיוצא בה מייחל להביא לידי ביטוי את מלוא אנושיותו, השפעתו ואלוהיותו. מהות המסע של הגיבור היא אל תוך נפשו פנימה אל מעמקי הוויתו, שם הוא מגלה את עצמו מחדש מוצא מטמון רב בדמות כוחות אבודים ונשכחים אותם הוא רותם לשינוי עצמי, ובבוא הזמן לשינוי פניו של העולם המקיף אותו.                                                                                  

בהיבט הפסיכולוגי - בני האדם נולדים מוקדם מדי,טרם מוכנותם ובשלותם לפגוש ולהתמודד עם העולם. כל מערך הבטחון וההגנה שלהם מהיקום רב הסכנות,מקורו באם חודשים ארוכים לאחר הלידה. למעשה, תקופת העוברות ממשיכה אל מחוץ לרחם והאם והיילוד ממשיכים להוות יחידה זוגית אחת הן במובן הפיזי והן במובן הנפשי. הטבעת האם בנפש האדם והפרשנות שלו את העולם דרך מעטפת והשפעה שניונית זו, השתחררות אמיצה מכבלים כובלים אלו היא המשימה הראשונה של הגיבור על מנת שיוכל להגיע אל האזורים האותנטיים של עצמיותו. אזורים אלו הינם האזורים הסיבתיים האמיתיים של הנפש, שם משכנם האמיתי של האתגרים והתשוקות של הנפש האותנטית. כך הגיבור פורץ לו דרך אל החוויה הישירה והלא מעוותת הידועה בפילוסופיה האינדית והבודהיסטית בשם "וויוקא" הבחנה. יונג הפסיכולוג הנודע, כינה את החוויה הישירה הזו צוהר והטמעה של הדימויים הארכיטיפים.

 

הנקודה המהותית כאן היא: 

 

לידה אמיתית מתאפשרת כשמשהו ישן מת, לא לידה של הישן והשחוק

אלא של דבר מה חדש לחלוטין

 

הגיבור הינו אותו אדם אשר הצליח לגבור על מגבלותיו באשר הם, והצליח ליילד עצמו מחדש באמצעות טוהר הנשמה שלו עצמו. רעיונותיו והשראתו של אדם שכזה, נובעים באופן טהור ומזוקק מעומקי הוויתו ונשמתו.              

לפיכך יש בביטוי טהור זה יכולת השפעה עצומה, הנובעת מחיבור למקור הבלתי נדלה שדרכו חברה יכולה להיוולד מחדש.                          התמסרות להרפתקה המובטחת להולכים בדרך זו, אותם אמיצים אשר מוכנים לזנוח את הדרכים הבטוחות, אפשרית לאותם אלו המסוגלים לשמוע את הקריאה העמומה והמיוחדת ללכת בדרך זו. יש צורך באוזניים פקוחות לרווחה פנימה והחוצה. נכונות הנשמה לעשות את הדרך לבדה, לעבור מכשולים ודרכים בוציות ולהיות אמיצה דיה בלילות אפלים וחשוכים.                                                 

להיוולד מחדש במובן הרוחני,היא זכות השמורה לאלו המוכנים לצאת למסע פתלתל זה על מנת ליהנות מפרותיו הכה מתוקים של נהר השלווה ומימוש ייעודה של הנשמה.

                             

שלבי מסע הגיבור

 

ישנם מספורים שונים ופרשנויות אין ספור לשלבים השונים של מסע הגיבור.                   

כמובן שהנני מאפשר לאינטרפרטציה מעט שונה הנובעת מתוכי להיות מובאת כאן לפניכם, על מנת שתוכלו לזהות ולמקם את עצמכם בשלב או בשלבים המאתגרים אתכם בנקודת זמן זו בחייכם. אני מזמין אתכם לקרוא את שלבי המסע באופן חוויתי על מנת שתוכן זה יתרום לכם מעבר לעניין שבקריאת טקסט מעניין.

 

הקריאה להרפתקה

 

הגיבור מתחיל את סיפורו בעולם הרגיל, בעולם הנורמאלי אך כבר בעולם זה נשתלים רמזים הקוראים לו לקחת צעד קדימה אל הנסתר, הפלאי והמיוחד. בשלב זה אנו מאפשרים לעצמנו לשמוע או להבחין בקריאה לפעולה המתייחסת למטרה שלנו או מטרת החיים שלנו בהקשר של הזהות האותנטית שלנו. אנו מתחילים להתעורר אל האפשרות של מעבר למציאות חדשה, מציאות שהיא מעבר למציאות הידועה, המקובעת בתפיסתנו והמקובלת. בשלב זה ייתכן ויעלו שאלות כגון: ומה עכשיו? מהו היעוד העמוק שלי? מהי תכלית חיי? איפה אני מרגיש/ה הכי חיה? מה מרגש אותי ומלהיב אותי?

 

סירוב לקריאה

 

לרוב ישנה דינאמיקה מצד הגיבור של סירוב להיענות לקריאה לצאת להרפתקה. סירוב זה יכול להגיע מתוך תחושת פחד מהלא נודע, מתוך תחושת חובה כלפי המסגרות החיצוניות והפנימיות או במילים אחרות תפיסת מציאות מעכבת, חוסר ביטחון או כל סיבה אחרת שאינה נמצאת בהלימה עם הפוטנציאל הגולמי שבתוכנו, המבקש לבוא לידי ביטוי והגשמה.

 

היערכות

 

זהו שלב של תכנון. יש צורך להיערך מבחינה לוגיסטית- כלכלית, משפחתית וחברתית. ייתכן ונדרשים לימודים כלשהם. בשלב זה עדיין לא התקבלה החלטה מודעת אם להתקדם במסע, אך ברובד הלא מודע נוצרת התחייבות לקראת השלבים הבאים.מתבצעת בדיקה אופרטיבית ראשונית לקראת המהלך. בשלב זה אנו יכולים לבחור אם לקבל עלינו את הקריאה או להתעלם ממנה. לרוב,התעלמות מהקריאה תיצור משבר או תחריף את הבעיות בחיינו.

 

פגישה עם החונך

 

בסיפור המקור, מתואר שלב זה כ"עזרה על טבעית". לכשהגיבור התחייב למסע גם אם באופן שאינו מודע לה עדיין, החונך שלו המתואר בסיפור המקור כבעל כוחות מיוחדים מגיע ומצייד אותו בחפץ או בערכה שיסייעו לו בהמשך מסעו.

 

חציית הסף

 

זוהי למעשה נקודת האל – חזור. זוהי קפיצת הדרך המשמעותית, היציאה המזוקקת מאזור הנוחות, הקפיצה הקוואנטית שהנשמה ייחלה אליה זמן כה רב. זהו למעשה הרגע בו הגיבור עוזב את הידוע והמוכר פנימה והחוצה ומרחיק אל עולם שגבולותיו מסתוריים ואינם ידועים. בשלב זה אנו נחוש בעוצמה רבה את היעוד והשליחות שלנו. זה הרגע בו מתבצעת המחויבות האמיתית שלנו להיענות לקריאה לצאת להרפתקת חיינו,למושא תשוקתנו.

 

מציאת בני ברית

 

נתחבר לכל מה ומי שיכול להוות משאב שיעזור לנו במסע (משפחה,אנשי מקצוע,חברים, ספרים, מאמרים, זכרונות, מודלים לחיקוי, וכו').

 

חניכה

 

אל העולם החדש אליו נחשף הגיבור ישנה מערכת חוקים חדשה , אותה יש ללמוד ולהפנים. לרוב, הגיבור מסתייע בחונך כלשהו או אף מס' חונכים העוזרים לו להיפתח למגוון אפשרויות חדשות  ולרכישת מיומנויות חדשות להגשמת הייעוד.

 

התמודדות עם השדים

 

לעיתים קרובות השדים הינם השתקפות של הפחדים העמוקים שלנו, או אותם חלקים אותם אנו נוטים להדחיק או אף להכחיש בתוך נשמתנו פנימה. שדים יכולים להיות גם אותן אמונות מגבילות אשר עומדות כחיץ בינינו ובין הגשמתנו. דוג' לאמונות מגבילות: "אין לי סיכוי להצליח", "בגילי זה כבר מאוחר מדי לעשות את השינוי", "אני לא בנויה לזה".                                                                           

הנקודה המהותית בשלב הזה היא בחינה אמיצה וכנה של אותם שדים ומפלצות בתוכנו, והפיכתם במעין תהליך אלכימאי רגשי ורוחני דווקא לחוזקות, למשאבים ולנכסים היקרים ביותר שלנו.

 

נתיב האתגרים

 

בשלב חשוב זה, הגיבור עובר דרך מס' אתגרים על מנת לעבור מעין חניכה עצמית כדי להוכיח כי ראוי הוא לשליחות.לרוב הגיבור נכשל באחד או יותר מהאתגרים, אך חשוב להבין כי כשלונות זמניים אלו מהותיים הם להבשלתו לקראת שלבי המסע הבאים.

 

המפגש עם האלוהי

 

הגיבור זוכה לידע אלוהי, לחמלה עמוקה אהבה עוטפת ואושר.

זוהי הנקודה בה הגיבור מרגיש התעלות רוח מרעננת ותחושת חיבור עם הכל.

 

השתנות

 

תפיסות עמוקות משתנות, היפוך עמוק בראיית העולם. הרע הופך לטוב והטוב משנה את צורתו ומתמוסס.

חוויה רגשית חזקה של "לא כתמול שלשום".

 

השלמת המסע

 

בשלב זה הגיבור נעזר בכל המשאבים העומדים לרשותו ושצבר בדרך המסע על מנת להשלים את השגת המטרה ומימוש העצמי. הוא נעזר במדריכים, חברים,במשאביו הפנימיים ובאלוהה. לרוב ישנו אתגר אחרון או התמודדות אחרונה ע"מ להשלים ולהשיג את המטרה.

 

חציית הסף

 

בשלב זה הגיבור שב אל העולם הרגיל ממנו הגיע, ועומד בפני הבנה כיצד ניתן לשלב את החכמה שרכש במסעו עם העולם אליו הוא שב.

 

החזרה הביתה

 

ההשתנות והייעוד כבר מומשו, וכעת הנך מעבירה את הבשורה הלאה. הנך חולקת את הידע , הניסיון וכל האוצרות שצברת בדרך המסע. זה הזמן לתרום לאחרים מניסיונך ובכך להשלים את השינוי האישי שלך ואת המשך צמיחתך. ייתכנו ראיונות, הרצאות, כתיבת ספר או כל תצורה אחרת של שיתוף בחווית הדרך. ישנה חגיגה של השלמת המסע ויום חדש מתחיל..

 

כל הזכויות שמורות. יחיאל שפירא – יצירת תהליכי שינוי משני חיים!

 

Site by Armadil

צרו קשר

Thank You!

The form has been successfully sent.

* נא הקלד את שמך

* נא הקלד את שמך

* נא הקלד את שמך

* נא הקלד את שמך

צרו קשר

 

יחיאל שפירא

יצירת תהליכי שינוי משני חיים!

 

050-7517586

shapira.yechiel@gmail.com